Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 augusti 2017

En kvinnans blekblå handskrift

av Franz Werfel överraskar i Wien 1936 den nyss femtio år fyllda Leonidas, ett brev han ogärna visar för sin vackra fru Amelie.  Sektionschef Leonidas minns hur en ärvd frack kunde förändra en fattig students ställning. Denna ställning ville han inte att filosofie doktor Vera Wormsers brev skulle rubba, det var för arton år sedan de träffades sist. 
Werfel var judisk härkomst och hans böcker brändes i Tyskland.

13 kommentarer:

znogge sa...

Låter intressant och den blir jag nyfiken på...

Hanneles bokparadis sa...

znogge, klart läsvärd bok...

Maria sa...

Flera som skrivit positivt om boken, börjar bli nyfiken.

Hanneles bokparadis sa...

Maria, intressant bok., läser gärna mer av Werfel.

Mrs Calloway sa...

håller precis på att läsa den

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, ska bli intressant att höra vad du tycker.

Mia Eggimann sa...

Fint omslag också

Lena sa...

Har inte hört talas om denna tidigare, men blev allt lite nyfiken.

Boklysten sa...

Känner inte till den boken

Hanneles bokparadis sa...

Marie, det tycker jag med.

Lena, jag tyckte mycket om boken.

Boklysten, hittade boken på biblioteket.

Monika sa...

Passande omslag för en bok som utspelar sig i Wien.

Bokdamen sa...

Fint omslag, låter intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, jag har inte varit i Wien.

Bokdamen, väldigt läsvärd bok.