Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 maj 2018

hittade plats åt Emma Eldelin i hyllan

Min egen bok har anlänt; Att slå dank med virtuositet : reträtten, sysslolösheten, essän av Emma Eldelin som väger 1,6 kg med sina 574 sidor. En bok som jag vill äga, göra egna anteckningar, fundera, gå tillbaka. Eldelin har undersökt sysslolöshet och förbindelser mellan Montaigne, Charles Lamb, Virginia Woolf och Jenny Diski. Nu hittade jag en bra plats i bokhyllan, lättillgängligt. Virginia Woolf bor i hyllan under.

4 kommentarer:

Mösstanten sa...

Sysslolöshet är jag intresserad av men jag vet inte om jag skulle orka med dessa essäer. :-)

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag älskar litterära essäer ❤️

znogge sa...

Den kan man kalla en tegelsten! Men vissa böcker betar man av lite i taget och återkommer till. Då måste de finnas lättillgängliga.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, precis, vissa böcker smuttar en på, första gången jag måttar bokhyllan...