Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 september 2017

Huset av Torgny Lindgren - novellsudokut #4

"Jaså. Står det verkligen kvar än?
Jo, sade jag. Det var ju som gediget byggt. Ocg krftigt och bra virke.
  Jag vet inte det, sade Gideon. Det var ju mest bara på lediga stunder och för att fördriva tiden.
  Men det var ändå ett stortag, sade jag, Det är inte vem som helst som timrar upp ett sådant hus.
  Jag hade alldeles glömt bort det, sade Gideon." (sid 21)
Huset av Torgny Lindgren berättar om det strävsamma paret Gideon och Kajsa som kämpar med att bygga färdigt sitt hus, grunggdplåten kommer från en vinst från Penninglotteriet. Svårt att tjäna och spara pengar för den starka Kajsa för hon får inte jobba i gruvan för att hon är kvinna.

Noveller skrivna av en svensk författare,  
7 Skriven i första person - gillar Ugglans NovellSudoku!

4 kommentarer:

znogge sa...

Tur att yrken inte längre är reserverade för männen även om det förvisso finns en dominans kvar inom en del...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en viss förbättring har skett...

Ugglanoboken sa...

Gillar hela Västerbotten-fyran från Novellix!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, det är något speciellt med Västerbotten! ❤️