Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 februari 2015

Torsdagarna i parken

"Världen är färdig med en. Man blir praktiskt taget osynlig, i synnerhet om man är kvinna. Jag ser det som mitt tredje liv. Först är det barndomen, sedan samma vuxenliv som alla andra - jobb, familj, ansvar - och sedan, just när alla tror att det är slut och man har hamnat på ålderdomens sophög: frihet! Då får man äntligen vara den man är och inte den samhället vill att man ska vara... inte den man själv tror att man borde vara", funderar Jeanie.
Torsdagarna i parken av Hilary Boyd är en riktigt fin tantbok med mormor Jeanie som firar 60-årsdag och får vara ute i parken med sitt barnbarn. Men varför lämnar maken George plötsligt sovrummet efter två decennier och inte berättar något på tio år? Att bara fortsätta leva i ett sådant förhållande känns märkligt, inte prata med varandra på flera år. Jeanie vill inte pensionera sig, inte sälja sin affär och inte flytta till landet, fast maken insisterar. Hon vill fortsätta med sitt liv i London. Och morfar Ray som också är i parken med sitt barnbarn, visst är han trevlig. En riktig fin feel-good-bok som man bara vill fortsätta att läsa, jag tänker spana efter Hilary Boyds nästa bok Handen på hjärtat.

11 kommentarer:

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Har också läst Torsdagarna i parken, lite småsöt.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs E, helt i min smak ♥

Västmanländskan sa...

Ja, den var lite söt.

tant Hannele sa...

Västmanländskan, lite allvar också.

Anna/notonmusic sa...

Den vill jag läsa! Känns som om den skulle vara perfekt som komplement till böcker om kördirigering!

Hanneles bokparadis sa...

Anna, jag hittade boken på biblioteket.

Mrs Calloway sa...

får kanske ta mig en titt på Torsdagarna i parken. hopps att de inte matar duvor bara

znogge sa...

Tack för tipset! Ska genast se om den finns på mitt bibliotek! Jepp, reserverat och klart :-)

Hannele sa...

Mrs Calloway, inget sånt alls!

Znogge, jag tror du gillar den.

Katarina sa...

Svar: Jo, jag vet...den finska bloggen var det...men du vet bilder talar för sig själva. ; )

Hanneles bokparadis sa...

Katarina, kul att du hittat hit ♥