Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 maj 2018

romance i avhandling

"Romanceläsaren är passiv och hembunden, hon slår sig till ro i hemmet, okontaktbar och orörligt utsträckt i soffan. Romanceläsaren idealiserar heteronormativa kärleksideal så mycket att hon vänder heteronormativa kärleksideal ryggen (relationer överhuvudtaget faktiskt). Detta eftersom hon inte bara är en aning känslig, känslosam, drömmande och verklighetsfrånvänd - hon är det till den grad att honignorerar verkligheten och väljer fiktionen." (sid 253)
Enahanda läsning : en queer tolkning av romancegenren av Elin Abrahamsson som är doktorand i genusvetenskap. Helt färsk och intressant läsning om en väldigt populär genre: "Romancegenren är vida spridd och mycket framgångsrik, men också starkt kritiserad. Kritiken – som kommer från skilda ideologiska håll – tar ofta förlöjligande och föraktfulla uttryck. Romance beskrivs som repetitiv, ostimulerande, enkelspårig – och enahanda – men också som ”skräp”, ”porr” och ”tantsnusk”. Abrahamsson tar i avhandlingen fasta på denna nedvärderande syn på romancegenren för att undersöka vad kritiken innehåller – och vad den värjer sig mot. Studien utgår från de populära böckerna och filmerna Twilight och Fifty Shades of Grey."

"Rita Felski (2008) använder termen "enchanted reading", alltså förtrollad läsning, för att diskutera särskilda aspekter av läsarrespons som rör sig i fältet eskapistiska, uppslukande och känslomässiga läsningar. Felski beskriver den förtrollade läsningen som ett tillstånd i vilket läsaren ger upp sin autonomi i relation till texten, men hon lägger ingen negativ värdering i detta. Istället visar hon hur denna inlevelsefulla läsningsform spänner över såväl högt och lågt." (sid 113)

12 kommentarer:

znogge sa...

Men så intressant! Den skulle jag vilja läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag hittade boken på mitt bibliotek, mycket intressant!

Mösstanten sa...

Väldigt intressant. Jag läser inte romanen själv men jag har aldrig förstått varför det är fulare och löjligare än att se på fotboll eller seactionfilner. En fördel med romanceläsare är att de inte går ut på gatorna och slåss.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, precis, varför ska man förlöjliga andras läsning.

Klimakteriehäxan sa...

Fascinerande att Fifty Shades blir föremål för vetenskapen! (jag läste bara del 1)

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, det gäller att hänga med i svängarna :) En litteraturprofessor har kallat E L James böcker för utvecklingsroman... men allt sker inte i första delen.

Villa Frejas bokblogg sa...

Intressant. Tycker att det är trist att somliga förståsigpåare rackar ner på en viss genre. Ska bli intressant nu i sommar då jag ska läsa en romance-kurs på högskolan.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, kult, ska bli roligt att höra vad du tycker och lärd dig på kursen.

FrökenChristina sa...

Åh, hon är talangfull forskare. Läste hennes tidigare uppsatser när jag läste chick-lit-kurs i litteraturvetenskap. Allt har en poäng, annars skulle det inte skrivas.

Älskar när de fördjupar sig i olika typer av litteratur. Äventyrslitteraturen fick vara bollplank och fick kritik.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, visst är det roligt att läsa om olika genrer, man ska vara försiktig med att klanka på böcker man själv inte gillar... jag vill inte säg något om någon bok förrän jag själv läst.

Mia Eggimann sa...

Säkert intressant men jag läser nog hellre något annat.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, en får vara lite nördig för att läsa litterära avhandlingar...