Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 februari 2018

kärlek och hat - olikhet

Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt-Brattström skiljer sig stort från Märta Tikkanens Århundradets kärlekssaga där det ändå finns kärlek, i Ebbas bok mest förakt och hat. Gillar inte skilsmässohistorier, men jag gillar Märta Tikkanen... Redan första sidorna ger mig obehag när Ebba skriver att ingen av parterna backar hos terapeuten. Livet, förhållanden handlar väl inte bara om att ha rätt - utan även lyssna på den andre, vara nyfiken... men den fasen kanske slutar vid förälskelsen?
I Tidningen Vi berättar de båda kvinnorna sin syn på kärlek, de har inte tappat hoppet, man måste tro. Inget av Ebbas två äktenskap verkar ha varit bra, men Märta fick i alla fall ett erkännande i slutet. Hennes make Henrik tillhörde en annan generation, kvinnan stod bakom. Stå i bredd tillsammans verkar inte vara enkelt i ett skapande äktenskap.

Ebba håller dock barnen utanför, vilket Märta Tikkanen inte gjorde. Ebba kräver att han ska gå ner på hennes nivå... varför inte tvärtom? Varför bara åt ena hållet? Han undrar när hon slutade att lyssna? Båda skyller varandra på att inte kunna lyssna. Måste någon förändra sig? Vem? Han är trött på att känna sig fel: "Men jag är inte som du. Jag är annorlunda."

Igår var det alla hjärtans dag och det kändes därför naturligt att låta det inspirera veckans olikhetsutmaning. Dagens ordpar är kärlek och hat, två starka känslor som vissa hävdar ligger väldigt nära varandra, skriver Enligt O.

9 kommentarer:

Robert W sa...

Jag har inte läst dem, men det var roligt att du valde just dessa, eftersom EWB givetvis valt sin boktitel med Märta Tikkanens bok i åtanke.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, dessa två kvinnor har pratat om det med varandra.

enligt O sa...

Intressant inlägg! Jag har inte läst Århundradets kärlekskrig, men det verkar ha varit en smärtsam skilsmässa och ett rätt kasst äktenskap.

Mrs Calloway sa...

jag läser saknad efter stor kärlek i Ebba Witt Brattströms bok. och sorg.

Hanneles bokparadis sa...

Enligt O, äktenskapet var inte kasst, men slutet var det.

Mrs Calloway, efter trettio ganska bra år blir det saknad.

Ama de casa sa...

Jag blev mest förvånad över att tidningen Vi finns kvar? Gör den verkligen det?

Hanneles bokparadis sa...

Ama, Vi är enda tidning vi prenumererar, mycket intressanta artiklar.

FrökenChristina sa...

Alla har vi olika processer för att komma vidare. Tror EWB behövde skriva sin bok för sin skull. MT för sin. Båda lika viktiga.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, och den ena är mer obehaglig läsning än den andra.