Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 maj 2017

sämsta läsmånad? - helgfråga

Vilken är din sämsta läsmånad och varför tror du det är så?
Bonusfråga: Vad läser du just nu?
undrar Mia i helgfrågan.
Inte tänkt på det, läser ganska jämnt, men på resor läser jag inte mycket, annat att titta och göra då. Just nu läser jag noveller. Maken ska ha konsert med storbandet tillsammans med en kör, det vill jag lyssna på!

27 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Jag vet inte men det där med noveller har jag aldrig fastnat för.

Hanneles bokparadis sa...

Marie Eggimann, noveller är bra sätt att upptäcka nya författare.

Boklysten sa...

Noveller är jag inte så förtjust i men har lovat mig själv att läsa fler...men det gäller att komma till skott också.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, att hitta noveller...

[Anna] sa...

Jag läser inte heller när jag reser, man är så social då!

Hanneles bokparadis sa...

[Anna] precis!

KaJsaLisa sa...

Noveller som räcker en kollektivtrafikresa är jättebra.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, jag försöker alltid ha en novell i handväskan.

Mrs Calloway sa...

jag läser också en eller annan novell. på resor brukar jag ha med mig guideböcker. och så brukar jag köpa någon bok på ort och ställe. men på det hela taget blir det naturligtvis inte så mycket läst som om jag hade varit hemma.

znogge sa...

På solresor läser jag mycket men på stadsresor så blir det inte mycket läst mer än i guideböcker och så. Men jag har ändå alltid en bok på gång. Böcker hör till. Alltid :D

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, guideböcker läser jag igen när jag kommit hem, kollar vad jag missat...

Znogge, jag har aldrig varit på solresa.

Evelina Nilsson sa...

Försöker att läsa noveller ibland, kan vara skönt att läsa kortare berättelser ibland.

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, kort men ofta koncentrerad.

Madde sa...

Har inte läst så mycket noveller, har fått för mig att jag inte gillar det men kan ha fel!

Hanneles bokparadis sa...

Madde, noveller finns i alla genrer, så du har nog fel ;)

Monika sa...

Jag läser inte heller speciellt mycket när jag är på resande fot, då vill jag ju se mig omkring :)

Klimakteriehäxan sa...

Om jag reser måste jag i a f ha en möjlig "gonattbok" i packningen!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, precis, man vill ju inte missa något :)

Klimakteriehäxan, jag slocknar direkt!

Lottens bokblogg sa...

Vi har böcker med på resor också, oavsett vilkan typ av resa.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, på resor är jag ofta upptagen av annat, vara social och sånt.

Lena sa...

Noveller är riktigt bra att läsa emellan romanerna emellanåt.

Ewa K sa...

När jag reser läser jag inte heller särskilt mycket.

Bokdamen sa...

Jag läser en del när jag är på resande fot men mindre än i vanliga fall, finns ju så mycket en vill uppleva då

Hanneles bokparadis sa...

Lena, trevligt att variera sig.

Ewa K, på resor koncentrerar jag mig på annat än läsning.

okdamen, på resor blir min bok oftast oläst.

Åsa sa...

Skall strax försöka mig på "Personligt" av Virginia Woolf... fast det är väl mer korta essäer än noveller förstås. Har inget emot det korta formatet emellanåt, oavsett vad man kallar det; novell, kortroman eller något annat. :)

Annette sa...

Egentligen brukar jag tycka om noveller, men ändå blir det inte av att jag läser några numera. Jag har funderat på att köpa någon av Novellix' utgåvor och ge novellerna en chans igen.

Jag läser inte heller så mycket när vi är på resor, det händer så mycket annat då. De senaste gångerna vi har rest har vi börjat dagen med olika aktiviteter och avslutat vid boendet där det brukar finnas en pool. Vi brukar bila runt och välja lugna boenden, så när jag fått nog av bad brukar jag läsa en bok medan barnen fortsätter att bada.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, det är hårfin skillnad med noveller och essäer...

Annette, jag har hittat trevliga novellsamlingar på loppis och bibliotek, även lånat Novellix på biblioteket.