Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 juni 2017

feministiska böcker jag läst

Om man klickar på etiketten feministsommar hittar man böcker jag läst. Fera feministiska böcker ska jag skriva om under sommaren.
Feminismens ABC av Lisa Mattisson är en underbar bok att ge till mitt äldsta barnbarn och visa kvinnliga förebilder; över 29 betydelsefulla kvinnor som kan inspirera. Musik, litteratur, vetenskap, sport, politik, kvinnor med civilkurage och andra. Inte så akademiskt men bra nybörjarbok. Flera nya kvinnonamn även för mig - som ändå varit intresserad av kvinnohistoria flera decennier.

Detta är inlägg i Lyrans Feministsommar 2017.

12 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

länken till Lyran tycks inte fungera

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, då får vi fixa det

Veiken sa...

Det är viktigare än någonsin att lyfta fram starka självständiga kvinnor!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, hög tid med kvinnliga förebilder!

MissMagic sa...

Åh så bra tips! tack för dem! :)

Hanneles bokparadis sa...

MIss Magic, både gammalt och nytt, var så god! :)

Ylva sa...

Ja, den har vi köpt till skolan. Fin!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, bra bok även för pojkar.

Lyrans Noblesser sa...

Gillar den också skarpt.

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, bra att lyfta duktiga kvinnor.

Sara Pepparkaka sa...

Är det här alltså en slags uppslagsbok?

Hanneles bokparadis sa...

Sara, inte riktigt, berättar om ett antal driviga kvinnor.