Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 april 2017

Alice Munro Nobelpris 2013

"Den hösten talade vi en del om döden. Vår död. Eftersom Franklin var åttiotre och jag själv sjuttioett vid den tiden, hade vi naturligtvis planerat hur vi skulle ha det. Ingen av oss ville ha någon begravning, bara omedelbar jordfästning i en grav som redan var inköpt. Vi hade bestämt att inte välja kremering, som var populärt bland våra vänner. det var själva döendet som lämnades åt slumpen." (sid 3)
Dolly av Alice Munro berättar om 83-åriga Franklin och hans 71-åriga livskamrat som lever tillsammans utan att vara gifta och de planerar att skriva avskedsbrev. De får besök av en sminkförsäljaren Dolly, hennes bil startar inte och de erbjuder henne att övernatta. Franklins livskamrat gillar inte detta, att han hjälper Dolly.

10. Läs en novell som utspelar sig på hösten i Ugglans novellutmaning.
Flera som är med i Mias Påskutmaning finns:HÄR
.
Kokos utmaning att läsa alla fjorton kvinnliga Nobelpristagare i litteratur.
Alice Munro (1931-) Kanada 2013

8 kommentarer:

Ell-Pell sa...

Alice Munro är alltid intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Ell-Pell, jag vill läsa mer av henne.

KaJsaLisa sa...

Läsa alla 14 kvinnliga nobellpristagare i litteratur, det kallar jag utmaning. Själv har jag bara läst Selma. Sen fick den där boken mig att tänka på hundraåringen, 17 år äldre och han hade inga sådana planer.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, trevligt att göra bekantskap med dessa fjorton kvinnor.

Mia Eggimann sa...

Alice Munro är bra.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, jag ska läsa mer av henne, finns redan i min bokhylla.

Koko sa...

Tack för den insynen! Det lilla jag har läst av Alice Munro har varit mycket intressant. Jag har en novellsamling i hyllan, ska läsa den så fort jag är klar med Sookie Stockhouse, som jag just nu streckläser. Lite annan kvalitet på dem, men underhållande!

Hanneles bokparadis sa...

Koko, underhållning behöver vi också :)