Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 mars 2017

Pölsan + James Joyce = SANT

Akademiledamoten Torgny Lindgren har sagt att pölsa för honom är en form, de upplöstas form, kaos i tillvaron, det som är slutgiltigt, sönderdelat. En dröm om att skriva denna text, som inte alls är så enkelt utan ohyggligt svårt. Torgny Lindgren har sagt att det finns bara en som nästan har klarat det och det var James Joyce i Finnegans Wake. Den boken är pölsa för Lindgren, nästan. En författarens dröm att skriva denna totalt sönderdelade upplösta osammanhängande text, som ändå representerar en form. Torgny Lindgrens dröm.

14 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jaha! ja, varför inte? själv drömmer jag om en klädsam sommarklänning...en hatt också kanske

znogge sa...

Själv drömmer jag inte om att läsa boken igen! Men en stund på terrassen i eftermiddag tackar jag inte nej till!

Trevlig fredag!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, sommarklänning och hatt är inte fel!

Znogge, har du läst Finnegans Wake, den har jag kvar... Trevlig helg!

Johannes sa...

Å, en Torgny-bok i Finnegans Wake-stil, så underbart det vore! Ett värdigt sätt att kröna sin författargärning.

Hanneles bokparadis sa...

Johannes, eller hur!

Johannes sa...

Var sa han det där om Finnegans Wake, förresten? Skulle gärna höra det från hästens mun, så att säga.

Freja sa...

Hahaha, vilken underbar beskrivning av både pölsa och litteratur!

Klimakteriehäxan sa...

Hm. Osammanghängande texter råder det väl inte direkt nån brist på?
Och pölsa har jag inte ätit sen skoltiden ... fast jag har läst Lindgrens bok.

Hanneles bokparadis sa...

Johannes, Torgny Lindgren var med i Go'kväll i SVT1 för någon vecka sedan.

Freja, Torgny Lindgren har skrivit en bok som heter Pölsa... jag får lust att läsa den.

Klimakteriehäxan, de ska inte bara vara osammanghängande utan även ha form... pölsa såg jag på Coop idag.

ingersord sa...

Håller med......

Annette sa...

Om någon kallat min bok för pölsa undrar jag om jag hade tagit det på rätt sätt... ;) Jag har inte läst någon av de böckerna, men jag läste Ormens väg på hälleberget i övre tonåren. Den måste ha varit bra, för jag minns fortfarande vissa delar ur den, framförallt eftersom den var så fruktansvärt gripande.

Hanneles bokparadis sa...

Inger, visst har han skrivit mycket bra.

Annette, Torgny Lindgren har själv satt titel på sina böcker.

tanthuset.blogg.se sa...

Haha, underbart :D

Hanneles bokparadis sa...

Mia, riktigt bra litteratur :)