Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 mars 2017

Noveller av Fay Weldon

"Hon hade beställt hummer och önskade nu att hon inte hade gjort det. Hon var tvungen att använda en liten silverhammare för att knäcka klorna, och misslyckades så att rött skalsplitter sprätte över golvet. Hade de gjort det med avsikt? Borde de inte ha gjort det själva, ute i köket? Hade de på något sätt gissat sig till att hon i själen var kökspiga?" (sid 182)
Noveller av Fay Weldon, Professor of Creative Writing, jag väljer De rikas trista liv som berättar om trettioåriga Millie som slukar och förbrukar män. Weldon skriver bitskt, vasst, nästan lite elakt. En annan skulle kanske tolka det som (galg)humor. Inte ens barn har något större värde, de bara blir till när preventivmedeln dåliga. Ändå vill jag läsa mer av henne.
12. Läs en novell med en titel som består av fyra ord i Ugglans novellutmaning.

5 kommentarer:

znogge sa...

Det var länge sedan jag läste Fay Weldon... Lite nostalgi.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag har fler böcker av henne

Ugglanoboken sa...

Har läst en del av fay Weldon, men det var längesen så jag minns inte så mycket... har dock aldrig läst nån av hennes noveller. Tack för tips!

Ylva sa...

Jag har bara läst En hondjävuls liv och lustar och minns mest TV-serien. Dessutom har jag varit vid fyrhuset där de spelade in serien. Kanske ska läsa mera av henne, gillar ju lite bitsk litteratur.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, novellerna var nya för mej också.

Ylva, jag ska nog läsa mer, har några böcker hemma, minns tv:n.