Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 mars 2017

mer om Ferrantes Neapel och Florens

Kul att veta lite mer om Neapel när man läser Elena Ferrantes böcker. Ellen Rydelius bodde många år i Italien och har skrivit flera reseböcker, 17 italienska städer (1950) berättar om Neapel och Florens med kartor. Om ni reser till Italien (1957) av Sigge Hommerberg visar också kartor från Neapel och Florens från den tiden Ferrante beskriver i sina böcker.

Gamla resehandböcker är ofta välskrivna och innehåller massa intressant tidlös information. Se Neapel och sedan dö (2006) av Tomas Lappalainen försöker hitta stadens själ och förklara vad som gör staden så annorlunda.

6 kommentarer:

znogge sa...

Det är sällan fel att veta mer om miljöerna för igenkänningens glädje är stor.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, väldigt kul att läsa lite om Neapels och Florens historia från den tiden boken handlar om och följa gator som nämns i böckerna.

Ylva sa...

När jag läst hela sviten kanske jag ska läsa något mer av henne för jag tycker om hennes språk.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, nästan man blir sugen på att lära sig italienska...

Joelinda sa...

Det var just miljöbeskrivningarna jag verkligen uppskattade i "Min fantastiska väninna" - dofterna, ljuden, husen och gatorna.

Hanneles bokparadis sa...

Joelinda, som en resa i läsfåtöljen!