Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 januari 2017

Les Misérables kl 20:40 i svt2

Les Misérables (1862) av Victor Hugo har jag sett som musikal i London med dottern, dock inte denna som är från 2012, sevärd än efter 150 år. Den tidigare fången Jean Valjean jagas genom årtionden av den hänsynslösa polismannen Javert. Valjean går med på att ta hand om fabriksarbetaren Fantines unga dotter Cosette. Fortfarande plockar jag fram näsduken, läst boken.
Victor Hugo (1802-1885) var son till en av Napoleons generaler, fast hans mor uppfostrade honom ensam. Hugo är kanske mest känd för Ringaren i Notre Dame, min favorit är Samhällets olycksbarn. Gustave Flaubert (1821-1880) var kompis med Victor Hugo.

6 kommentarer:

KajsaLisa sa...

Det där är en sån författare jag borde läsa men som aldrig blir av.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, nu kan du se musikalen.

Jokke sa...

Les Miserables visades i Finland på TV också. Jag tycker mera Hugos bok än film, men kläder var snygga.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, jag har njutit av både boken och musikalen.

Mrs Calloway sa...

kolliderar med Dehlis vackraste händer

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Delhi kan man se senare i svtPlay