Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 december 2016

kvinnliga Nobelpristagare i litteratur - utmaning

jag är med i Kokos utmaning att läsa alla fjorton kvinnliga Nobelpristagare i litteratur nästa år, har redan läst ganska många, har flera i bokhyllan. Detta ska bli kul!
Funderar läsa i denna ordning:
Selma Lagerlöf (1858-1940) Sverige 1909
Grazia Deledda (1871-1936) Italien 1926 
Sigrid Undset (1882-1949) Norge 1928
Pearl Buck (1892-1973) USA 1938 
Gabriela Mistral (1889-1957) Chile 1945 
Nelly Sachs (1891-1970) Tyskland 1966 
Nadine Gordimer (1923-2014) Sydafrika 1991
Toni Morrison (1931-) USA 1993
Wislawa Szymborska (1923-2012) Polen 1996

Elfriede Jelinek (1946-) Österrike 2004
Doris Lessing (1919-2013) Storbritannien 2007

Hertha Müller (1953-) Rumänien 2009
Alice Munro (1931-) Kanada 2013
Svetlana Aleksijevitj (1948-) Vitryssland 2015

13 kommentarer:

Margit sa...

Jag har läst alla andra utom Nelly Sachs. Det finns ingenting av henne på finska.

Hanneles bokparadis sa...

Margit, bra jobbat!

Jokke sa...

Poem av Nelly Sachs har Alla Meriluoto översättad på finska. Jag tror att Nelly skrivde också på svenska. Jag har också läst mänga av de fjorton kvinliga vinnarna, men mest av Selma Lagerlöf, som är en viktik person, när Nelly Sachs flyttar till Sverige år 1940.

Klimakteriehäxan sa...

Oj, jag tror bara jag läst fyra av dem! Selma först och främst. Förstås.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, Nelly har ju bott i Sverige, det finns mycket på biblioteket.

Klimakteriehäxan, det ska bli roligt att läsa dessa!

Margit sa...

Tack, Jokke! Jag har en bok av Nelly Sachs på hennes modersmål tyska.

Hanneles bokparadis sa...

Margit, jag funderar lite på att läsa något på min skoltyska...

Annette sa...

Jag älskade verkligen Kristin Lavransdotter och jag är så sugen på att vara med, men är litet rädd att det blir hetsläsning under våren, litet som det varit under hösten. Jag vill hinna läsa svenska klassiker också. Och nya böcker som ges ut under våren. Och, och, och...

Hanneles bokparadis sa...

Annette, fantastisk boktrio, kanske läser jag en annan bok av henne nu. Vi har ett helt år på oss...

KajsaLisa sa...

Den enda nobellpristagare jag läst är Jean Paul Sartre och då tog han inte emot det. Typiskt.

Hanneles bokparadis sa...

Kajsa Lisa, men Sartre ångrade sig sedan när han var fattig... fast för sent.

Koko sa...

Det är så roligt att du är med. Jag gjorde en samlingspost för enkelhetens skull, så att folk kan länka i kommentarerna :-) https://kattslavenkoko.wordpress.com/2016/12/11/kvinnliga-nobelpristagare-samlingspost/

Hanneles bokparadis sa...

Koko, roligt att du vill hålla i detta ❤️