Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 oktober 2016

Hennes nya namn av Elena Ferrante

"Det var de gångerna jag märkte hur mycket hennes förhållande till böcker hade förändrats. Nu var hon rädd för dem. Det hände inte längre att hon ville få mig att rätta mig efter henne, anpassa mig till hennes rytm, som om det räckte med några meningar för att hon skulle få överblicka och behärska ämnet så bra att hon kunde säga: "Det här är det viktigaste, utgå från det.""
I Hennes nya namn av Elena Ferrante förändras barndomsvännerna Lilas (Raffaella Cerullo) och Elenas förhållande när den 16-åriga Lila gifter sig. De kan inte längre träffas på samma sätt och inte gå ut och träffa vänner. Lila är rik nu men inte lycklig. Försvinner man när man får ett nytt namn vid äktenskap? Elena har inte samma ork till studier, hon får inte mycket stöd hemma heller. Den andra delen av bokserien är fortfarande fängslande läsning om de olika italienska familjers vardag och maktförhållanden. Lilas skor har börjat tillverkas och säljs i den nya skoaffären. Men varken maken eller hon vill att hennes bröllopsfoto ska skyltas i skoaffären. Det blir en konstnärlig kompromiss.

"Jag tycker om den signò. Du har suddat ut dig själv, och jag förstår varför - för att man ska se låret ordentligt, för att man ska se hur bra en kvinnas lår gör sig mot skorna. Bravo! Du är jäkligt jobbig, men när du gör något gör du det perfekt." (sid 125 - översatt av Johanna Hedenberg)

"Lila var lycklig och svepte med mig i sin våldsamma lycka eftersom hon plötsligt och kanske utan att ens märka det hade hittat ett sätt att gestalta sin egen vrede mot sig själv och ett behov som kanske var nytt - och som Michele använt helt rätt verb för - ett behov av att sudda ut sig själv." (sid 127 - översatt av Johanna Hedenberg)

"Betydde det att Cerullo in snart skulle falla bort från Raffaella Cerullo in Carracci när det användes varje dag, att hon själv skulle kalla sig och underteckna enbart Raffaella Carracci, att hennes barn skulle få leta i minnet efter sin mors efternamn och att hennes barnbarn inte skulle känna till sin farmors eller mormors namn?" (sid 128 - översatt av Johanna Hedenberg)
Populär bok med lång kö på biblioteket.
Flera smakbitar: HÄR.

22 kommentarer:

Robert W sa...

Jag har inte läst något av den mystiska Elena Ferrante. Spännande att hon lyckats behålla sin anonymitet, även om någon tidning nyligen ansåg sig ha hittat kvinnan bakom pseudonymen.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, egentligen ointressant vem hon är - hon skriver väldigt personligt, vilket kanske inte gillas av de berörda.

Monika sa...

Jag funderar fortfarande på om jag ska läsa de här böckerna :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, man behöver inte läsa allt... om man inte vill.

Benita sa...

Har läst Ferrantes böcker och gillat dem mycket.

Hanneles bokparadis sa...

Benita, tycker också mycket om dem.

Anonym sa...

Nytt för mej! Alltid kul med dina boktips! Tack!
Ha en skön söndag!

Kerstins bokblandning sa...

Har inte läst Elena Ferrante ännu, finns varken att köpa som pocket än eller e-bok på bibblan där kön fortfarande är lång för den första boken.
Helt underbar Omslagsbild du har !

Eva Trillian sa...

Ännu har jag inte läst något av Elena Ferrante ... drar mig lite för det. Alldeles för många skriver så mycket bra att jag antagligen inte alls kommer tycka att böckerna lever upp till mina förväntningar ;) väntar ett tag!
Tack för smakbiten!

Boklysten sa...

Har läst första delen och är sugen på fortsättningen. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, handlar om Italien under några decennier.

Kerstin, tack! Väldigt lång kö på biblioteket...

Eva Trillian, knasigt med förväntningar :)

Boklysten, jag blev helt tagen av första delen.

astridterese sa...

Jeg har ikke lest disse bøkene og det er mest fordi at når "alle" sier de er veldig bra så er jeg redd for jeg skal ha for høye forventninger til dem. Men jeg har tenkt å lese dem, gjerne rett etter hverandre. Slik at historien blir sammenhengende.
Ha en riktig fin søndag!

Lena sa...

Tack för smakbiten. Det här är en författare som jag är otroligt sugen på att läsa.

Lottens bokblogg sa...

Tack för smakbitarna. Jag trodde den här serien skulle vara något för mig men gillade inte alls första boken, så det blir nog inte fler lästa.

Hanneles bokparadis sa...

AstridTherese, rädd ska du inte vara...

Lena, jag blev inte besviken.

Lotten, jag blev tagen direkt.

Bokdamen sa...

Gillade första mycket och snart ska denna läsas. Tack för smakbiten!

Åsa sa...

Inte läst, varken första eller andra. Kanske så småningom... Tack för smakbitar!

Klimakteriehäxan sa...

Jag ska kanske inte läsa Ferrante ... eftersom alla andra gör det ...

Sara Pepparkaka sa...

Jag håller på med den första boken i serien denna helg!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, var så god!

Åsa C, ingen brådska...

Klimakteriehäxan, inte på de grunder jag väljer mina böcker...

Sara, trevligt!

Helena sa...

Har läst första, kommer inte att läsa vidare, vi kom inte riktigt överens...

Hanneles bokparadis sa...

Helena, så kan det vara ibland...