Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 september 2016

veckans ord på N

Boksmällan håller fortfarande i sig efter Bokmässan och Enligt O höll på att glömma veckans ord. Här kommer de i alla fall, fem ord på N som jag vill att ni kopplar samman med fem författare och/eller böcker. Veckans ord (framtagna ihop med lillebror O) är: nallebjörn naturen Nordpolen nyfiken nödvändig

nallebjörn har varken jag eller barnbarnen någon djupare relation till (jag hade en tygkatt som min mor sytt). Paddington gillar vi att läsa om tillsammans.
naturen Vandring kring Göteborg : från karga klippor till djupa skogar av Annelie Pompe ger många tips till den som vill lämna läsfåtöljen.

Nordpolen Andrées polarexpedition från Svalbard till Nordpolen blev inte så lyckad, Nordenskiöld kom inte heller fram. Det har skrivits många böcker om dessa resor.

nyfiken ska man vara, då håller man sig ung. Nicke Nyfiken är en aktiv liten apa.

nödvändig Nödvändigheten i att dansa av Kerstin Thorvall väntar i min bokhylla.

9 kommentarer:

Robert W sa...

Nicke Nyfiken är en söt liten apa.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, barnbarnen tycker det.

FrökenChristina sa...

Paddington :). Var på den stationen sist jag var i London. Han är allt bra söt.

Mrs Calloway sa...

Paddington är väldigt trevlig, tycker jag. har däremot svårt för Nicke Nyfiken, men det har jag inte talat om för barnbarnen som gillar honom skarpt. nyfikenhet är väldigt viktigt

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Chirstina, trevligt båda två, björnen fick sitt namn efter stationen :)

Mrs Calloway, rätt, man ska inte förstöra andras läsupplevelser. Vi bokläsare är ganska nyfikna av oss

Mrs Calloway sa...

nyfikenheten är en tillgång. nu har jag minsann återskapat en blogglista. åtminstone början på en. tack för ditt engagemang!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, bara trevligt om jag kan hjälpa ❤️

enligt O sa...

Tack för tipset om promenadboken. Det låter som en trevlig inspirationsbok.

Hanneles bokparadis sa...

Enligt O, alltid hittar man nya ställen man inte kände till innan.