Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 juli 2016

min campanula-samling

Inte bara böcker vi har i vårt hem, jag är väldigt svag för blåklockor (campanula på latin) och jag har säkert 30-tal olika kaffekoppar med blåklockemönster, vaser, dukar, glas, tavlor och annat.
Barnboksbloggen:"Samlar du på en viss sorts böcker, kanske en viss serie, böcker från en viss författare eller olika utgåvor av en och samma bok? Samlar du på något annat bokrelaterat, så som bokmärken eller autografer från författare? Eller kanske samlardu på något helt annat som inte alls är bokrelaterat? Denna vecka vore det roligt om du berättar om dina samlingar och visa gärna också bilder."

12 kommentarer:

Boklysten sa...

Lite märkligt hur man ibland nördar in sig totalt på nånting.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, fast man försöker vara försiktig :)

znogge sa...

Det var en imponerande samling minst sagt men blåklockor är vackra! Jag samlar på många olika saker :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det finns väldigt mycket vackra ting :)

BP sa...

Din samling av olika koppar påminner om min mammas samling. Hon hade hur många olika koppas som helst - mest Rosenthal. Å hon bemödade sig till och med att diska dom en gång i månaden. Jag har som tur är inte "ärvt" mammas gener utan pappas som var mest fotbollsrelaterade;-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, det är mysigt att duka med udda koppar :)

Evelina Nilsson sa...

Men åh vilka fina koppar!

Mrs Calloway sa...

små fina koppar är farliga. möter dem ofta på loppis och får stålsätta mig.

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, inte bara skådebröd, används också.

Mrs Calloway, jag vet... jag får stålsätta mej för att inte förköpa mej :)

Mrs. B sa...

Såg "campanula" i kruka på Whole Foods i dag. Blev så sugen på att köpa dem eftersom jag kände igen namnet, men jag hejdade mig då jag börjar jobba (och pendla till Sverige) om knappa en månad och min man glömmer att vattna blommor. Vore synd om de dog bara för att de "bodde" hos mig. Vilken samling du har! Mycket imponerande.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs. B, blommor vill ha lite kärlek...

Lion´s Library sa...

Blåklockor som är så fina! Låter väldigt härligt att samla på ett visst mönster.