Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 maj 2016

veckans ord på C

Dags för tredje bokstaven och veckans ord på C, enligt O, fem ord som ska associeras med böcker. Du kan använda fem ord till ett verk eller presentera upp till fem stycken dvs ett för varje ord. Eller varför inte presentera ett gäng författare som du förknippar med orden. Att blanda går självklart alldeles utmärkt. Inga krav på att namn eller verk börjar på någon speciell bokstav och inte heller något krav på att det är kvinnor som skrivit böckerna eller är huvudpersoner i dem. Veckans ord är:
censur charm chef cirkus citron
Vilka böcker, författare eller annat litterärt förknippar du dessa ord med?

censur
Pressfrihetens dag i veckan och jag lyssnade på Svetlana Aleksijevitj som var i Göteborg, där hon fick sin första fristad under två år. Det finns alltför många länder med censur och rädda diktatorer, tänker på Ryssland och Nordkorea. Mannen utan ansikte av Masha Gessen berättar om Vladimir Putin som förstört den lilla demokratin som hade börjat växa.

charm 
Borgarklassens indiskreta charm av Milo Manara såg jag som film för länge sedan.

chef
AnnBritt Grünewald, fängelsechefskrivit fina kåserier i Tantvarning!
 

cirkus
Clownen Jac av Hjalmar Bergman kunde jag tagit men väljer istället den trevliga kokboken Största möjliga njutning! av Henry Bronett Henry som berättar om cirkuslivet, goda recept på kinesiska dumplings, svensk sushi på strömming och annat.
citron
Små citroner gula av Kajsa Ingemarsso, bra bok och film.

17 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Aleksijevitj och Bergman har vi gemensamt

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, de var egentligen inte med - nämnde dem bara.

Mrs Calloway sa...

såg jag väl! men namnen nämns i alla fall, tycker jag?

Hanneles bokparadis sa...

jag får alltid så många associationer...

FrökenChristina sa...

Putin ja, känns som om censur är något han gillar. Gillar ditt cirkusval och det låter som en intressant kokbok.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, har alltid gillat cirkus - och velat vara clown... under en lite deppig period.

MissMagic sa...

Kul! Blir faktiskt inspirerad av dessa ord. Kanske skriver jag något själv kring dem. Kul att läsa dina svar :)

Hanneles bokparadis sa...

Miss Magic, ser fram emot dina svar!

Robert W sa...

Jag tog faktiskt med Clownen Jac.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, jag minns inte om jag läst den...

Freja sa...

Clownen Jac, som du inte valde, är den enda jag läst...

Hanneles bokparadis sa...

Feja, de andra är lite ovanligare böcker...

Klimakteriehäxan sa...

Du glömde "Cider with Rosie" av Laurie Lee.
Visste inte att Grunewald skrev kåserier.

Klimakteriehäxan sa...

PS men var borgarklassens charm verkligen indiskret??? var den inte diskret?

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, det var för flera decennier sedan... minns bara svagt.

enligt O sa...

Spännande kokbok! Mascha Gessens bok vill jag läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Enligt O, en viktig bok.