Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 februari 2016

fanfiktion - jerka

Vad anser du om fanfic överlag och har du några bra lästips inom den genren? undrar Annika i Bokbloggsjerka 26 – 29 februari. Kanske lär jag mej mer om denna genre när jag läser andras svar, har läst Annikas långa intressanta inlägg, förstår inte allt.
Alla stora författare stjäl, och det kan man göra på många olika sätt. Jag vet inte riktigt skillnaden på spin-offs och fanfic. Intertextualitet är kul.
Shakespeare finns i Star Wars variationer. Barnlitteraturens figurer blir man ju fäst vid; Mary Poppins av Pamela L. Travers, Harry Potter av J.K. Rowling, Peter Pan av J.M. Barrie. Det är väl fanfiktion?
Jane Austen och Charlotte Brontë har inspirerat zombie-författare.

28 kommentarer:

znogge sa...

Ett helt nytt begrepp för mig men böckerna är ju bekanta. Får googlas...

Trevlig fredag!

Monika sa...

Jag är inte heller helt säker på definitionen :)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, kanske lär jag mej något nytt idag.

Monika, det verkar finnas väldans många variationer :)

Klimakteriehäxan sa...

Jag blev tvungen att få hjälp av Wikipedia ... och kan bidra med en endaste titel!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, blev nästan bara förvirrad av wikipedia...

Mia Eggimann sa...

Åhh jag blir bara mer förvirrad. Vad är Intertextualitet ?

Hanneles bokparadis sa...

Marie Eggimann, förlåt... intertextualitet är när man hittar spår av en (känd?) bok i andra böcker, exempelvis citat, parodier.

Mrs Calloway sa...

nej, det är grumligt det hela. vilket som är vad, menar jag

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, kanske lär vi oss nåt...

klok som en bok sa...

Fattar inte heller riktigt men det är ju kul att lära sig något nytt:)

Boklysten sa...

Jag förstår mig inte på fanfic

Annette sa...

Ja, den här veckan kunde jag inte bidra med något alls till bokbloggsjerkan, jag hade ingen aning om att det fanns ett begrepp för att stjäla andras karaktärer och skriva egna historier om dem. Men som sagt, jag lärde mig något nytt :)

Hanneles bokparadis sa...

klok, eller hur :)

Boklysten, du är inte ensam...

Annette, helt fullärd känner jag mej inte :)

Bokhuset sa...

Fanfic handlar egentligen om att fortsätta i en redan befintlig miljö med befintliga karaktärer. Kanske Harry Potter blir homosexuell i min variant, eller Dumbledore visar sig vara Harry Potters pappa osv osv. Man stjäl, men det handlar ju oftast om fans som inte vill sluta leva i sin favoritvärld och då spinner vidare på den själva. :-)

Mrs Calloway sa...

om det gäller att spinna vidare på redan befintliga karaktärer och miljöer så är det ju inget nytt. det har funnits länge

Hannele på Hisingen sa...

Bokhuset, historierna har väl alltid vandrat vidare...

Mrs Calloway, kanske spännande med nya "fackord"...

Madde sa...

Stolthet och fördom och zombies försökte jag läsa för ett par år sedan, det gick inte alls!

Lion´s Library sa...

Jag har inte heller nån koll alls på alla varianter :) men säkert som du säger så stjäl författare hit och dit ändå, men någonstans kan man väl drar en gräns? ;)

Ewa K sa...

Jag ser fanfiction som ett sätt att fördjupa en historia eller jag menar att man kan få lära känna bifigurer på ett nytt sätt. Medan jag läst de olika inläggen har jag insett att jag kommer att skriva fanfic på den roman jag jobbar med just nu.

Hanneles bokparadis sa...

Madde, man kan inte gilla allt.

Lion, gräns är lämpligt om jag ska få lust att läsa.

Ewa K, kul, fanfic på din egen roman.

Lotten sa...

Harry Potter som Star Wars? Måste kollas!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, nej, Shakespeares....

MissMagic sa...

Wikipedia har en bra artikel om fanfiction och jag skriver även lite bakgrund på min blogg :)

Hanneles bokparadis sa...

Miss Magic, roligt för mig att lära mig något nytt :)

MissMagic sa...

Ville bara säga att dina kommentarer hos mig kom fram ordentligt :)

Hannele sa...

Miss Magic, så bra :)

Koko sa...

Haha, William Shakespears Star Wars :-D

Har varit sanslöst busy, så kommer lite sent in i diskussionen, men vill absolut läsa vad andra skrivit om ämnet :-)

Jag definierar fanfic framför allt som där fans skriver egna historier inom ett visst universum för sitt eget nöjes skull, som en hyllning till sagda universum. Det är menat som en komplimang till kanon, inte som stöld. Per definition är det någon annans universum, dvs Ewa K skriver inom sitt eget universum och då är det inte fanfic :-)

Hanneles bokparadis sa...

Koko, fanfiktion är nytt för mej... eller så har jag inte tänkt på det tidigare.