Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 juli 2015

bibliotekarien rekommenderar

Vi behöver nya namn av NoViolet Bulawayo berättar om 9-åriga fattiga Darling i kåkstaden i Zimbabwe. De hungriga barnen pallar halvråa guavor. för att stilla hungern. Barnens upplevelser av vuxna som inte har ork eller möjlighet att bry sig. Darling har upptäckt att det inte är lönt att be.
I de vitas hus finns foton och bilder. Darling säger att hon har träffat drottningen. Under farmors säng, hennes ansikte satt på brittiska pengar som farmor hade i sin bibel under sängen. Darling vet att kronan är väldigt tung för att den är av guld. Kompisen Sbho trodde att kronor är gjorda av taggar, han har sett en bild på det i Bibeln, där de dödar Jesus.

"När allt går sönder sprider landets barn ut sig som fåglar som flyr en brinnande himmel. De flyr från sitt eget härjade land så att deras hunger kan stillas i främmande länder, så att deras tårar kan torka i underliga länder, så att såren efter deras förtvivlan kan läggas om i fjärran länder, så att deras ömma böner kan muttras i besynnerliga länders mörker."

Så mycket mat det finns i det nya landet, men godast är det när morbröderna och mostrarna kommer med getinälvor och annan festmat från Afrika. Alla kastar sig över maten som de inte ätit på hela livet och sliter med bara sina händer.
"Och dessutom har jag högsta betyg i allt, till och med i matte och NO som jag hatar, för skolan i Amerika är så lätt att till och med en åsna hade fått godkänt",  berättar en äldre Darling i Detroit, i sitt nya hemland där man kan bli vad som helst, som Obama.

4 kommentarer:

znogge sa...

Låter som en läsvärd och intressant bok. Jag gör en anteckning!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en intressant bok, världen ser olika ut beroende av betraktaren.

Mrs Calloway sa...

jag rekommenderar boken till vänster i bild!

Hannele sa...

Mrs Calloway, jag vet...