Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 maj 2015

Alice Munro i svtplay

Kanadensisk film efter novellen Away from her av Alice Munro. Fiona och Grant har varit gifta i 40 år när Fiona insjuknar i alzheimer och måste läggas in på ett hem. För första gången på alla år skiljs de åt och Grant får inte besöka henne den första månaden. När han äntligen får se henne igen kommer hon inte ihåg honom och hennes intresse har vänts mot en annan man, en rullstolsburen och stum man som också bor på hemmet. I rollerna: Julie Christie, Michael Murphy, Gordon Pinsent m.fl: HÄR.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Den filmen verkar bra, men också skrämmande. Alzheimers är en fruktansvärd sjukdom och jag har det på relativt när håll.
Ha en bra dag!

znogge sa...

Även jag ser sjukdomen på nära håll och mycket förändras på grund av den.

Ingrid sa...

Tack för tipset! Säkert en mycket sevärd film.

Mrs Calloway sa...

hemskt, men jag tror jag försöker se filmen ändå. har läst ganska många böcker i ämnet. inbillar mig att jag samlar kunskap. samtidigt har man väl tagit ett stort steg framåt rent medicinskt

Mrs Calloway sa...

jag har förresten läst novellen och minns den väldigt väl för att den var så realistisk. säkert precis som det kan bli

Mrs Calloway sa...

underbara Julie Christie!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, jag hann inte se filmen.

Znogge, min far har alzheimer och flera av hans bröder.

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, alltid roligt att se Nobelpristagare.

Mrs Calloway, min far har alzheimer, tyvärr hann jag inte se filmen.

Mrs Calloway sa...

den finns på Play, Hannele!

Hannele sa...

Mrs Calloway, tack för tipset ♥

Inga M sa...

Så rysansvärt, vill jag inte läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Inga M, en riktig kärlekshistoria ♥