Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 januari 2015

bästa transportMedel

Berätta därför om tre böcker som på något sätt handlar om transportmedel! föreslår Lyran i veckans tematrio. Mina favoritTransportmedel: spårvagn, båt, tåg och cykel får det bli:
I väntan på Sjuan av Kristian Wedel innehåller hans fina göteborgskåserier. Äventyrens skepp av Enid Blyton låvar ett par spännande timmar. 4.50 från Paddington av Christie Agatha bjuder på lurig lösning på mordgåtan.
Som bonus Projekt Rosie av Graeme Simsion, som berätta om den effektiva pedantiska 39-åriga Don Tillman, som kommit på att gifta män lever längre än singlar. Därför startar han sitt Projekt Fru, som ska utesluta och "sålla bort tidstjuvarna, de oorganiserade, glasskritikerna, trakasserianmälarna, kristallskådarna, horoskopsläsarna, modefantasterna, de religiösa fanatikerna, veganerna, sporttittarna, kreationisterna, rökarna, de vetenskapligt illitterata och homeopaterna, för att i idealfallet stå där med den perfekta partnern".

24 kommentarer:

Boklysten sa...

Din trio var ju klockren!

Mia Eggimann sa...

Ja att jag inte tänkte på Agatha Christie var ju märkligt. Fin trio.

Sanna sa...

Toppentrio! Christies "4:50 från Paddington är ett jättebra exempel".

Mrs Calloway sa...

klart stt du måste ha en spårvagn med, Hannele! bra trio!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, eller hur :)

Hanneles bokparadis sa...

Marie Eggimann, Agatha Christie vr flitig resenär.

Sanna, tack!

Mrs Calloway, precis, spårvagn är viktigt!

Musikanta sa...

Det kan inte vara så att det beror på att gifta män blir uppassade av sina fruar som har hela ansvaret för barn och hushåll för det mesta och så att maken kan roa sig med sina hobbies när det lyster honom. Ser jag ofta någon dam på den fina golvbanan som vi åker förbi ibland till Linköping? Nej idel herrar, det är väl affärskontakter bevars...

En singelman måste väl i viss mån sköta sitt hushåll själv och städa - har man bara en lön kan man ju inte gå på restaurang varje dag eller ha städ- och tvätthjälp.

Skjortor kostar också pengar att lämna bort att stryka om han måste ha sådana. Han oroar sig väl för pengar, röker mer cigaretter än gifta (som inte får röka för sina fruar och barn) och dricker whisky när han känner sig ensam. Kanske äter han skräpmat dessutom.

Don T. har väl också kommit fram till att den perfekta partnern är hemma med barnen och står vid spisen och skjutsar honom till jobbet när hon har kört barnen till skolan.

tant Hannele sa...

Musikanta, förhoppningsvis en generationsfråga... skillnaderna mindre bland yngre?

Sofia sa...

Vilken bra trio! Tack för tips.

Hanneles bokparadis sa...

Sofia, det tycker jag med :)

Ugglanoboken sa...

Jag gillar din trio! 4.50 From Paddington är ju en bok där tåget verkligen spelar stor roll. Jag hade bara tåg i min trio, men missade Agatha Christie.

Lena sa...

Det var väl en helt perfekt trio.

Hanneles bokparadis sa...

Ugglan, Doktor Zjivago slutar ju också med en spårvagn i slutet.

Lena, många bra transportmedel :)

Åsa sa...

Fin trio! Kul med den äldre upplagan av 4.50 från Paddington. :)
Projekt Rosie lät kul - upp på läslistan med den. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, Projekt Rosie är fin. Det är något speciellt med de gamla vackra omslagen.

C.R.M. Nilsson sa...

Agatha Christie verkar ha varit förtjust i tåg ;) Märkligt nog har jag inte läst en enda av hennes böcker som utspelar sig på just tåg...

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, inte för sent :)

Sara Pepparkaka sa...

Göteborg och spårvagnar höär väl lite ihop.

Hannele sa...

Sara, absolut!

Unknown sa...

Fin trio! Projekt Rosie finns i min lånehög där den väntar på sin tur!

Hanneles bokparadis sa...

Helen Bruhno, jag tror du kommer att gilla Projekt Rosie.

bloggbohemen sa...

Christies böcker gillar jag och 4.50 från Paddington tillhör de allra bästa. Projekt Rosie är en söt historia!

Helena sa...

Har nog aldrig läst en Blyton som inte hör till fem-serien :)

Hanneles bokparadis sa...

Bohemen, det tycker jag med :)

Helen, Blyton var väldigt produktiv.