Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 september 2014

brasilianskt inför bokmässan

Årets tema: brasiliansk litteratur.
Alltid lika spännande att städa hemma hos mej, hittade en bok Fem brasilianska poeter med tolkning av Arne Lundgren. Manuela Bandeira (1886-1968), Jorge de Lima (1893-1953), Cassiano Ricardo (1895-1974), Murilo Mendes (1901-1975) och Carlos Drummond de Andrade (1902-1987). Visst blir man nyfiken och vill läsa mer, fast jag inte bekant med dessa tidigare.

Patetisk dikt  Carlos Drummond de Andrade  
Vad är det för väsen i trappan?
Det är kärleken som lider mot sitt slut,
det var mannen som slog igen dörren
och gick och hängde sig i trappan.

6 kommentarer:

Eva Hudin sa...

Patetisk (kanske det) men förbaskat bra och rolig. Det där med Europas bästa finansminister fattar jag inte, men men kan ju inte begripa allt.
/Eva

Hanneles bokparadis sa...

Eva Hudin, det finns många fler bra brasilianska dikter i boken.

znogge sa...

Inte alls fel! Jag brukar åka till Bok- och biblioteksmässan men detta år blir det inte av. Så typiskt :-(

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, tråkigt, fast det lär bli 31:a bokmässa också :)

Freja sa...

Så du har små bokskatter liggande hemma hos dig, så kul!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, jag har ett fantastiskt bibliotek ♥