Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 maj 2014

John Clare spökar än för mej

John Clare (1793-1864) hittade den unge advokaten Arthur Kipps ur mrs Drablows bokhylla (i Kvinnan i svart av Susan Hill). John Clares gjorde bra ifrån sig som ung men sedan gick det utför. Jonathan Bate har skrivit en tjock uppmärksammad biografi. Jag vill läsa Clares lyrik, vackert omslag på boken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läste nyss "Kvinnan i svart", mycket bra! Fick känslan att den var skriven av någon författare på 1800-talet - och slutet var oväntat, men logiskt!

MarieJ

Hanneles bokparadis sa...

Marie J, jag gillade Kvinnan i svart.