Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 maj 2014

bästa bok i år?

Vilken är den bästa bok du har läst hittills i år? frågar Annika i Bokbloggsjerka 2 – 5 maj, jag funderar lite. Vad är en bra bok? Ibland läser jag en bok som underhållning och tidsfördriv. Ibland läser jag böcker som jag gärna läser om och återkommer till, böcker jag gärna vill äga. Det har blivit en del trädgårdsböcker, biografier, essäer.
Min andra bok av Laurence Tardieu är Sorgens förvirring (La confusion des peines), hon berättar om en vuxen kvinnas frigörelse och försoning med sina föräldrar. En familj som var annorlunda och blev osynlig efter faderns brott. Modern tyckte det var viktigt att hålla stånd, veta var man hör hemma. En familj där man inte visade känslor, inte pratade utan teg. Fadern säger: "Man lever inte med de döda, man lever ned de levande." Hon lär sig både förstå och älska.

23 kommentarer:

Boklysten sa...

Den har jag inte läst, men det låter nästan som en bok för mig.

Anonym sa...

Detta var en okänd bok för mig. Tack för tipset. :)

Västmanländskan sa...

Tyckte mycket om Tardieus förra bok, så denna bör upp på läslistan.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, jag hade stor behållning.

Kajsa, trevligt med franskt.

Västmanländskan, visst var den förra också bra!

Monika sa...

Okänd bok för mig :)

Inga M sa...

Känner inte till de nämnda böckerna, men Från Vaggan till deadline var en bra bok. Den har Robert Gustafsson skrivit om sig själv. Inte stor litteratur men bra och ärligt innehåll.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, världen är fullt av okända böcker.

Inga M, låter som ett sympatiskt tips.

znogge sa...

Ny för mig men jag gör en notering. Det är verkligen inte lätt att välja ut den bästa boken. Det är så olika beroende på syfte, genre och sinnesstämning...

Helena sa...

Låter som en fin bok, men antagligen inget för mig :)

Hannele sa...

Znogge, precis, man läser många olika sorters böcker.

Helena, inte ren underhållning...

C.R.M. Nilsson sa...

Det låter som en bok som kanske skulle vara något för mig. Tack för tipset :)

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, många tänkvärda tankar.

Bokdamen sa...

En bok som jag inte känner till, kul att få tips. :)

violen sa...

Jag har just läst den här boken, men tyckte inte den var riktigt lika bra som Tardieus Eftersom ingenting varar .

Jag hoppas att fler böcker av Tardieu översätts, snabbt!

Hannele sa...

Bokdamen, eller hur :)

Violen, visst är det kul med franska böcker.

KaosJenny sa...

Caitlin Moran, att bli kvinna, helt tveklöst. Hon är rolig, galen och har verkligen tänkt till. Kram

Ugglanoboken sa...

Den här kände jag inte till - verkar intressant!

Hanneles bokparadis sa...

KaosJenny, Caitlin Moran är bra.

Ugglan, franska böcker är intressanta, har jag upptäckt.

Zelly sa...

Ingen bok jag hört talas om, tack för tipset.

Hanneles bokparadis sa...

Zelly, kul att hitta nytt :)

klok som en bok sa...

Ja vad är egentligen en bra bok!? Jag kollade igenom vad jag läst hittills i år men kunde inte komma fram till vilken som vad bäst så jag hoppade över jerkan denna veckan:)

Freja sa...

Den låter intressant, tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

klok, verkligen ingen lätt fråga...

Freja, jag gillar Laurence Tardieus böcker.