Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 april 2014

Dela lika

Dela lika av Aina Bergvall berättar om Cilla, vars föräldrar skiljer sig och de ska dela sin dotter lika. Men det kan man väl inte? Eller går det? Jag läser kritiskt och tänker att en vuxen kan väl inte skriva en ungdomsbok. Men en del saker är sig ändå lika; att växa, testa livet, vara beroende av vuxna, kärlek. Bokens tidsmarkörer visar oftast att det är 2014. Stackars Cilla som inte har någon fördel av att leva varannan vecka hos mamma och varannan hos pappa. Kontroll över hennes liv, läxläsning och annat verkar bli dubbelt så hårt, när båda föräldrar styr och ställer för henne.
Den ordentliga mamman är kanske inte så ordentlig, men är det tillåtet att rensa ut i barnens rum! Utflykter och shopping med pappan verkar mest handla om hans behov. Inte spelar Cilla sina föräldrar mot varandra heller, vilket händer bland skilsmässobarn ibland. Varje föräldrar borde läsa Bergvalls bok. Jag har väl inte varit en sådan förälder som kontrollerat allt?! Inte har jag tröstat med choklad heller. Recept på en del godsaker ingår, man blir sugen av mindre.

9 kommentarer:

Metronyx sa...

Det är svårt att vara barn. Men det är inte alldeles enkelt att vara vara vuxen heller. Själv har jag aldrig upplevt detta trots att mina föräldrar inte levde tillsammans, för jag har alltid varit hos mamma. Men jag har sett det på nära håll. Familjer man känner som bryts isär, och det är verkligen det ord jag vill använda "isär". Nej, det går inte att dela lika. Och det borde handla mer om vad som är bäst för barnen, inte vad som är skenbar rättvisa föräldrar emellan. Vad jag undrar är om man får ta del av vad Cilla helst skulle vilja själv. Barn är ofta lojala och vill inte göra mamma eller pappa ledsna genom att tydligt visa var de helst vill vara mest. Jag tror inte att det för en familj någonsin kan finnas "lyckliga" skilsmässor, nödvändiga och kanske det bästa ibland, men aldrig lyckliga. Har sett så sorgliga efterdyningar i vissa fall att man förstår varför barn spelar ut föräldrar, vad annat för vapen har barnet än att ta ut sin ilska genom att bete sig så ibland. Jag tycker att det är bra att par delar på sig ibland, men tragiskt att det ger de vuxna evigt dåligt samvete och barnen kommer i kläm ganska ofta.

Hanneles bokparadis sa...

Metronyx, jo, väldigt många barn växlar mellan olika föräldrar, säger i skolan att de har glömt böcker hos pappa... Cilla blir väl nöjd i slutändan, men småbarn kan ju inte svara. Att spela ut sina föräldrar verkar vara vanligt, har jag sett, med det gör inte Cilla. Jag tycker inte att föräldrar alltid måste vara eniga, människor är inte alltid det, vi är ju olika allihopa. Själv är jag nöjd med att vara vuxen, kan sitta uppe och läsa hela natten om jag vill :)

Ingerun sa...

Jo den låter intressant! Får se om jag kan få tag på den. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Ingerun, en klart intressant och aktuell bok!

Mrs Calloway sa...

det låter svårt, Hannele; ångestladdat

Hannele sa...

Mrs Calloway, boken var inte så ångestladdad, men det är det säkert att skiljas, speciellt om man har barn...

Klimakteriehäxan sa...

Tack Hannele för att du läst och berättar vad du tycker! Jag tror i a f och hoppas att min bok inte ger folk ångest, det får nog andra skribenter stå för ... men kanske ett eller annat igenkännande leende?!? Sen är det självklart så att alla, barn precis som vuxna, är individer och ingenting är "typiskt" på riktigt.

Klimakteriehäxan sa...

PS jag lägger förstås en länk hit från Dela lika-bloggen!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, nej, ingen bok som ger ångest, mer skratt. Men jag föredrar att vara vuxen och styra mitt liv själv... Trevligt med länkning. Dela lika visar också att man kan vara vänner flera tillsammans, det önskar man att flera kunde, att man inte utesluter någon. Lycka till med din fina tankeväckande och rolig bok!