Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 november 2012

Konsten att läsa av Bodil Malmsten

Så gör jag : konsten att skriva av Bodil Malmsten är en hyllning till läsning. Läser man inte, kan man inte skriva som Malmsten konstaterar. Generöst delar hon med sig av sina bästa läsupplevelser. Bodil Malmsten vill inte peka ut med pekpinnen utan vill bara beskriva, hur hon själv gör när hon skriver. Även om man inte har planer på att skriva själv, har man stor glädje av boken.  Bodil delar med sig av sina favoritförfattare (bl.a. Thomas Bernhard).

Det personliga är viktigt att få fram när man skriver, därför är det svårt att ge direkta råd. Fast hennes bok innehåller även mängder av praktiska råd och är personligt illustrerad. Man ler åt Malmstens lite ilskna humor, hon uppskattar inte recensenternas slarviga läsning. "Den som skriver har inga garantier för hur det blir läst", skriver Malmsten. Och när man skriver, ska man inte tvivla för tidigt utan ta vara på lusten.

4 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag vill gärna tro att jag reserverat denna på biblioteket. den verkar bra, Hannele

Hannele på Hisingen sa...

Mrs Calloway, en mycket inspirerande bok!

Znogge sa...

Tyvärr läser många av dagens barn inte lika mycket vilket jag tycker är så synd. Finns väl inget bättre en en riktigt spännande bok som man blir alldeles uppslukad av!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, sant, och viktigt att hjälpa de unga att hitta bra böcker.