Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 oktober 2012

De spräckliga

De spräckliga : en irländsk barndom av Hugo Hamilton är inte alldeles munter historia. Med en tysk mor och taskig lärare på skolan blir inte allt ljust på 50-talets Dublin. Brodern som inte fick skriva med vänster hand hör väl till den tiden. Kompisarna var inte snälla mot dem. Rotlöshet med far som är iirisk nationalist och tysk mor som längtar bort. Mor säger att man inte ska vara rädd för att förlora. Att vinna gör folk elaka.Tillsammans försöker föräldrarna hitta på olika misslyckade saker att tjäna pengar. Far säger att irländarna var så rädda för att bli fattiga att de gjorde av med alla sina pengar, medan tyskarna var så rädda för att bli fattiga att de sparade minsta slant.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag tyckte också väldigt mycket om den här boken.

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, en fin tidsskildring.