Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 april 2012

min första Harlequin

På biblioteket såg jag en bok med fin fyr på omslaget: Mannen vid havet av Nora Roberts. Början hade underbar beskrivning av miljön vid havet. Två självständiga personer träffas av en slump och redan efter några minuter kysser de varandra och vill slita av kläderna. Men en 26-årig oskuld lägger man inte på rygg så fort, 250 sidor behövs att upptäcka att dessa två som hatade varandra inte längre kan leva ensamma. Jag störs av detaljer; de dricker lokal bourgogne i New England. Båda har fria konstnärliga yrken, god ekonomi och han har en stor bullrig släkt i ett slott i Skottland, dit man flyger lätt över ett veckoslut.

20 kommentarer:

Josefin sa...

Gillar din sammanfattning, förstår preciiiis hur den är :)

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, inget fel på lätt underhållning ;)

Mrs Calloway sa...

fin fyr, though! vem har översatt?

Hannele på Hisingen sa...

Mrs C, jo, fyrar gillar jag! Charlotta Theorin har översatt, välskrivet.

Ramona Fransson sa...

Slukade Harleqin romaner när jag var ung. De kallades för slasklitteratur eller kioskvältare, men vem bryr sig?

Hanneles bokparadis sa...

Ramona Fransson, man ska verkligen inte bry sig vad andra tycker, utan läsa sådant man får behållning av.

Ingerun sa...

Jag oroar mig lite för deras ekonomi. Hur skall de har råd till allt underhåll av slottet. För att inte tala om uppvärmning.

Hanneles bokparadis sa...

Ingerun, boken kanske inte är helt realistisk...

Znogge sa...

Nora Roberts läste jag när jag var lite yngre men nu har jag tröttnat...

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, jag har precis börjat ;)

Mrs Calloway sa...

ingen dålig översättare!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs C, översättaren är inte bekant,
men boken är välskriven.

Kulturkollo / Carolina sa...

Plus för bullrig släkt i Skottland, kan alltid ge krydda :)

Hanneles bokparadis sa...

Carolina, allra bästa kryddan :) ❤️

Rämmengården sa...

Fin bok. Jag gillar Nora Roberts 😍

Hanneles bokparadis sa...

Nina, Roberts är duktig författare.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Jag kanske ska anta utmaningen och läsa Roberts efter Cartland. Läser du Cartland i så fall?

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, haha, jag är faktiskt lite nyfiken på tanten, vi får se om jag hittar :)

Hanna / Rak i ryggen sa...

ofattbart att det var din första Harlekin. Jag tror jag var 14 år första gången.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, läste väl annat... Dostojevskij