Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 april 2012

Boktjuven utmanar

Jag svarar och uppmanar alla som vill hänga på utmaningen. Eftersom det är Boktjuven som bestämmer så vill hon säga att det är helt ok att bara svara på en del av frågorna:

1. Viken är din favorit TV-serie? följer ingen serie, men gillar allt engelskt.
2. Vilken bok retar du dig mest på slutet? ogillar olyckliga slut.
3. Vilken bok önskar du mest att det var du som hade skrivit? Sinuhe.
4. Vad är ditt dröminriktning på bokmässan? brittisk trädgård så klart.
5. Vilket var din favoritbok när du var liten? Blytons Vi Fem och Flyffys nya hus.
6. Vilken fiktiv karaktär påminner mest om dig? Snorkfröken i Mumindalen.
7. Vilket är det konstigaste klädesplagg du har i sin garderob? En tigerrandig mantel jag sytt, använt och barnen haft i maskerad.
8. Hur många böcker av kiosklitteratur-typ har du läst? Läste min första Harlequin nyligen, handlade ju om en fyr.
9. Vad väljer du av 1) En djup, men svårförståelig bok 2) En lättläst bok med uppenbar handling. blandar vilt, beror på hur jag mår.
10.Vem av följande bilderbokskaraktärer skulle du helst vilja ha som ditt barn: Alfons,Max, Lilla Anna eller Ellen Max.
11.Vilken bok ångrar du (mest) att du läste? ångrar nästan aldrig nånting.

6 kommentarer:

Ingerun sa...

Roligt att du svarade!

Ingerun sa...

Och Sinuhe är verkligen en fantastisk bok!

Hannele på Hisingen sa...

Ingerun, roligt att du gillar Sinuhe ;)

Ingerun sa...

Mitt favorit citat som jag använt då och då sedan jag läst den "Ditt tal är mig som flugors surr i mina öron."

Hanneles bokparadis sa...

Ingerun, jag läste Sinuhe på finska...

Metronyx sa...

Hannele, nu föreställer jag mig att du har pärlhalsband och älskar vackra saker. Själv skulle jag vilja säga att Muminmamma påminner om mig men så lugn och rofylld blir jag aldrig. Fast då blir jag lite nyfiken och undrar om maken påminner om Mumin?